BERNARDA ES LA PATRIA

Bernarda is the homeland is a pastiche, a palimpsest of ideas, images, memories, anecdotes and sounds from those unruly and irreverent 80s in Buenos Aires. A drag film that tries to join Lorca with the underworld, deconstructing the gender binary from the cultural movements of the end of the last dictatorship and the first years of the return of democracy in Argentina.

Bernarda es la patria es un pastiche, un palimpsesto de ideas, imágenes, recuerdos, anécdotas y sonidos de aquellos revoltosos e irreverentes años 80 en Buenos Aires. Una película transformista que ensaya unir a Lorca con el universo del under, deconstruyendo el binario de género a partir de los movimientos culturales del final de la última dictadura y los primeros años del regreso de la democracia en Argentina.

Bernarda Is The Homeland

– Technical Info / Información Técnica:

(2020) – 01:12:00 – ratio 16/9 – COLOR/B&W – SOUND 5.1 – FPS 24 – 4K – Argentina – Documentary Feature, Portrait, Adaptation, Queer, underground, literature

Short Synopsis / Sinopsis Corta:

This film deconstructs the gender binary from Lorca and the underground cultural movements of Buenos Aires during the 80s.

Este film deconstruye el binario de género a partir de Lorca y de los movimientos culturales del underground de Buenos Aires durante los 80’s.

– Synopsis / Sinopsis:

Bernarda is the homeland is a pastiche, a palimpsest of ideas, images, memories, anecdotes and sounds from those unruly and irreverent 80s in Buenos Aires. A drag film that tries to join Lorca with the underworld, deconstructing the gender binary from the cultural movements of the end of the last dictatorship and the first years of the return of democracy in Argentina.

Bernarda es la patria es un pastiche, un palimpsesto de ideas, imágenes, recuerdos, anécdotas y sonidos de aquellos revoltosos e irreverentes años 80 en Buenos Aires. Una película transformista que ensaya unir a Lorca con el universo del under, deconstruyendo el binario de género a partir de los movimientos culturales del final de la última dictadura y los primeros años del regreso de la democracia en Argentina.

– Director´s Biography / Biografía del Director:

DIEGO SCHIPANI

Diego Schipani is a graduate of Universidad del Cine. Director, producer and screenwriter, he was born in Buenos Aires where he lives and works. He produced Albertina Carri´s “Rustlers”. He´s now working on his next film: “Three”, and on Carri´s next films “The Strangers of the Cold Mountain” and “White Roses Fall!”, and “Hungary on foot” from Saula Benavente.

Diego Schipani es egresado de la Universidad del Cine. Director, productor y guionista, nació en Buenos Aires donde vive y trabaja. Produjo el film “Cuatreros” de Albertina Carri mientras trabaja en su próximo film: “Tres”, y en los films “Los extraños de la montaña helada” y “¡Caigan las rosas blancas!” de Albertina Carri y “Hungría a pie” de Saula Benavente.

Director’s Statement / Declaraciones del Director:

“Bernarda is the Homeland” as a dreamlike landscape of memories, as a ritual of poise, as the architecture of generations of bodies in motion, of characters in petticoats, dresses, wigs and gibré. “Bernarda is the Homeland” as liturgy, and it is the flight that corrupts everything. They are eighty years of verses between a Civil War, a democratic spring, and a visible and thunderous present. This film is an extract from the archive of the stories of disobedience that populated a feathery and transforming scene in Buenos Aires, where proper names merge in a collective trajectory. With ironies and tenderness that do not relativize pain and violence, the porteño fag scene that had been enunciating sex in a political issue for years (d) opens the possibility of re-significations, loves and transformations through its artistic interventions. Clearly, on stage, a rehearsal of pleasure, glamor, scandal and liberation.

“Bernarda es la Patria” como un paisaje onírico de memorias, como ritual de aplomo, como arquitectura de generaciones de cuerpos en movimiento, de personajes con enaguas, vestidos, pelucas y gibré. “Bernarda es la Patria” como liturgia, y es la fuga que todo lo corrompe. Son ochenta años de versos entre una Guerra Civil, una primavera democrática, y un presente visible y estruendoso. Este film es un extracto del archivo de las historias de desobediencia que poblaron una escena plumífera y transformista de Buenos Aires, donde los nombres propios se funden en una trayectoria colectiva. Con ironías y ternura que no relativizan el dolor y la violencia, la escena marica porteña que llevaba años (d)enunciando el sexo en una cuestión política, abre la posibilidad de re-significaciones, amores y transformaciones a través de sus intervenciones artísticas. A todas luces, sobre el escenario, un ensayo de placer, glamour, escándalo y liberación.

– Overview / Ficha técnica:

Director / Director: Diego Schipani

Script / Guión: Albertina Carri, Diego Schipani

Producción / Production: Albertina Carri, Diego Schipani

Executive producer / Producción Ejecutiva: Diego Schipani

Cinematography / Dirección de Fotografía y Cámara: Federico Bracken

Wardrove / Vestuario: Jesica La Torre, Mónica Toschi

Make Up & Hair / Maquillaje y Peinado: Emmanuel Miño, Jennifer Blanco, Silvina Paolucci

Film Editor / Montajista: Lautaro Colace

Sound Design / Diseño de sonido: Esteban Golubicki

Cast / Elenco: Willy Lemos, Vanessa Show, Tino Tinto, Mosquito Sanciento, Victor Anakarato, Verónica Llinás

Festivals, Awards and Nominations / Festivales, Premios y Nominaciones:

Links:

Trailer English Subtitles:  https://vimeo.com/426615882

IG: https://www.instagram.com/bernarda_es_la_patria/

Contact / Contacto:

Gisela Chicolino

FilmsToFestivals Distribution Agency

info@filmstofestivals.com