- Technical Info / Información Técnica:
(2024) / 00:14:00 / Bogotá, Colombia
Fiction Short Film: Drama: LGBTQIA+, Women, Dance, Music, Romance, Disability, Latin American, Social Issues
4K /Color/2.39:1 / 5.1 / Camera / FPS / Spanish, ASL
Shooting:
- Logline:
Margarita seeks freedom in a place that judges those outside the norm when her path crosses with Liana’s, a deaf tourist, between the vibrations of congas and bongos.
Margarita busca liberarse de un lugar que juzga a quienes están fuera de la norma cuando se cruza con Liana, una turista sorda, en medio de las vibraciones de congas y bongos.
- Short Synopsis / Sinopsis Corta:
In between prejudiced gazes, Margarita, a free-spirited woman and salsa music lover, walks away from her marriage searching for her own identity. Her path crosses with Liana’s, a deaf tourist. Seeing in Liana a world foreign to her own, Margarita finds the perfect company to explore her true being and decides to teach Liana how to dance, understanding her deafness as an opportunity for a different type of communication, tactile and corporeal.
Margarita, una mujer libre y apasionada por la salsa, se aleja de su matrimonio en busca de su propia identidad. Su camino se cruza con el de Liana, una turista sorda. Al ver en Liana un mundo ajeno al suyo, Margarita encuentra la compañía perfecta para explorar su verdadero ser y decide enseñarle a Liana a bailar, entendiendo su sordera como una oportunidad para un tipo de comunicación diferente, táctil y corpórea.
- Synopsis / Sinopsis:
In between prejudiced gazes, Margarita, a free-spirited woman and salsa music lover, walks away from her marriage searching for her own identity. At night Margarita finds refuge in a seashore kiosk, where improvised salsa parties take place. Her path crosses with Liana’s, a deaf tourist who arrives at the party’s peak. Seeing in Liana a world foreign to her own, Margarita finds the perfect company to explore her true being and decides to teach Liana how to dance, understanding her deafness as an opportunity for a different type of communication, tactile and corporeal. Liana and Margarita see in each other the ideal complement to find the freedom they are looking for.
Margarita, una mujer libre y apasionada por la salsa, se aleja de su matrimonio en busca de su propia identidad. En la noche, se refugia en un kiosco en la orilla del mar. Su camino se cruza con el de Liana, una turista sorda que llega en el punto más álgido de la fiesta. Al ver en Liana un mundo ajeno al suyo, Margarita encuentra la compañía perfecta para explorar su verdadero ser y decide enseñarle a Liana a bailar, entendiendo su sordera como una oportunidad para un tipo de comunicación diferente, táctil y corpórea. Liana y Margarita ven en la otra el complemento ideal para encontrar la libertad que están buscando.
- Long Synopsis / Sinopsis Larga:
In between prejudiced gazes, Margarita, a free-spirited woman and salsa music lover, walks away from her marriage searching for her own identity. At night, Margarita finds refuge in a seashore kiosk, where improvised salsa parties connect her body with sand and music. During the day, this same salsa temple turns into the town’s church, and for Margarita, freedom turns into oppression. Simultaneously, Margarita’s search for freedom merges with Liana’s, a deaf tourist who arrives in the Colombian coastal town, and finds the kiosk at the party’s peak. Seeing in Liana a world completely foreign to her own, Margarita finds the perfect company to explore her true being. Margarita decides to teach Liana how to salsa dance, understanding her deafness as an opportunity for a different type of communication, tactile and corporeal. Liana, fascinated with the vibrations of a music that had never been a part of her life, finds in Margarita the ideal complement to explore the unknown. ¡salsa! tells the story of two women whose paths converge, finding together the courage and freedom to be truly themselves.
Entre miradas prejuiciosas, Margarita, una mujer de espíritu libre y amante de la salsa, se despide de su matrimonio en búsqueda de su propia identidad. En las noches, Margarita encuentra refugio en un kiosco a la orilla del mar, en donde fiestas de salsa improvisadas conectan su cuerpo con la música y la arena. En el día, este mismo templo salsero se transforma en iglesia para el pueblo, y para Margarita, el libertinaje se convierte en opresión. Simultáneamente, la búsqueda de libertad de Margarita se funde con la de Liana, una turista sorda que llega a este pueblo costero, y encuentra el kiosco en su hora de máximo furor. Viendo en Liana un mundo completamente ajeno al de ella, Margarita encuentra la compañía perfecta para explorar su verdadero ser. Margarita se empeña en enseñarle a Liana a bailar salsa, entendiendo su sordera como una oportunidad de comunicación diferente, táctil y corpórea. Liana, fascinada con las vibraciones de una música que nunca antes había estado presente en su vida, encuentra en Margarita el complemento ideal para explorar lo desconocido. ¡salsa! cuenta la historia de dos mujeres que convergen en un momento en el que ambas le pierden el miedo a ser.
- Director´s Biography / Biografía del Director:
ANTONINA KERGUELÉN ROMÁN
Antonina is a queer Colombian writer/director, SCAD alumna, and a Creative Producer at AG Studios, where she works making original narrative content. Her work has premiered at the Beverly Hills Film Festival, Bogoshorts, Manifiesta Media, and Prime Video, for which she directed the bonus content for the series «Los Billis».
Antonina Kerguelen Roman, guionista/directora colombiana queer, exalumna de Savannah College of Art and Design SCAD, y Productora Creativa en AG Studios, donde trabaja creando contenido narrativo original. Antonina fue ganadora de la convocatoría In Vitro del BOGOSHORTS Film Market en 2015. Sus trabajos previos han sido estrenados en el Beverly Hills Film Festival, Manifiesta Media y Prime Video, para el cual dirigió el contenido adicional de la serie «Los Billis».
- Director’s Statement / Declaraciones del Director:
The process of accepting my sexual orientation was strongly marked by the search for a character that positively represented me on screen. I came across a lot of content that represented Colombians in violent and hurtful ways, with few stories of lesbians, and almost none that even attempted to portray, without martyrizing the character, the homosexual awakening of a Latina woman. Audiences are progressively more conscious of this thematic hole in audiovisual narratives, the same hole that still affects me deeply. Connecting with and embracing my sexuality was progressive, and came naturally as I traveled to different countries, studied abroad, and realized underdogs existed everywhere. At its core, ¡salsa! is a story about two underdogs, two women who live outside of the “norm” that society has imposed upon us. With these two characters, I wanted to merge two aspects of my personality that at one point needed to coexist within me so I could free myself from the pressure of my culture’s “rules”. Margarita, the protagonist, is on a journey of breaking up with what’s accepted by her culture. She’s leaving behind religion, and the imposed institution of marriage, and trying to make peace with always being looked at and frowned upon. I grew up with a big family from the coast of Colombia, which is one of the territories most notoriously traditional and also most judgemental. This was always hard for me to accept because the other side of the culture is playful, full of colors, sounds, and non-stop music. I had to break up from those aspects that hurt me about my upbringing, so I could truly enjoy the others. My companion throughout this process was always salsa music, due to its rebelliousness and frenetic sounds. Salsa parties are famous for their impressive variety in their crowds. All kinds of races and economic backgrounds merge without judgment with the sole purpose of enjoying the music, the dancing, and the sweating. The irony of my love for salsa parties is that I cannot, no matter how hard I’ve tried, dance to the beat of the music. For a long time, this also mortified me, until I accepted that the only way I could enjoy these spaces and my favorite music, was to just let myself and my body be, to connect to salsa music in my own way, to not run away from these parties just because I wasn’t able to dance. This idea was part of the creation of the character of Liana, the deaf tourist, someone who might not be able to hear the music but can definitely feel it, and the heart of the party. This was the genesis of my film. This film, overall, intends to showcase a fraction of what it means to be a lesbian woman in the atypical and complex world of Colombia.
Aceptar mi orientación sexual fue un proceso complejo, acompañado por la búsqueda de un personaje de ficción que me representara positivamente en la pantalla. Durante esta búsqueda, me encontré con muchos contenidos que mostraban a los colombianos de maneras violentas y dolorosas, y pocas historias de lesbianas, sin contar casi ninguna que intentara narrar, sin victimización, el despertar homosexual de una mujer latina. Las audiencias son cada vez más conscientes de este vacío en las narrativas audiovisuales, un vacío que también me afecta profundamente. Conectarme con mi sexualidad fue un proceso gradual, que se dio naturalmente mientras viajaba, estudiaba en el extranjero y me daba cuenta de que en todas partes existían personas marginadas. En esencia, ¡Salsa! es una historia de dos marginadas, dos mujeres que viven fuera de la “norma” impuesta por la sociedad. Con estos personajes, quería reunir dos aspectos de mi personalidad que necesitaban coexistir para liberarme de las “reglas” culturales que me oprimían. Margarita, la protagonista, lucha por romper con lo que es culturalmente aceptable. Está dejando atrás la religión, la institución del matrimonio y tratando de aceptar que siempre será observada y juzgada. Yo crecí en una familia grande en la costa de Colombia, un lugar notoriamente tradicional y prejuicioso. Esta realidad fue difícil de aceptar para mí, pues la otra cara de la cultura es divertida, colorida y llena de música constante. Tuve que distanciarme de los aspectos dañinos de mi crianza para poder disfrutar los positivos. Mi compañera en este proceso fue la salsa, con su actitud rebelde y sonidos frenéticos. Las fiestas salseras son famosas por la impresionante variedad de personas que reúnen: todas las razas y estratos sociales se encuentran en un solo lugar sin prejuicios, con el único propósito de disfrutar la música, el baile, el sudor. Este fue desde el comienzo el universo perfecto para explorar esta historia. La ironía de mi amor por las fiestas de salsa es que, a pesar de mis intentos, no logro bailar al ritmo de la música. Durante mucho tiempo esto me mortificó, hasta que acepté que la única manera de disfrutar estos espacios y mi música favorita era dejar que mi cuerpo se conectara con la salsa a su propia manera, sin escapar de la fiesta solo porque no podía bailar. Esta idea inspiró la creación de Liana, la turista sorda, alguien que tal vez no puede escuchar la música pero que definitivamente puede sentirla, como el corazón de la fiesta. Esta fue la génesis de mi película. La intención detrás de esta película es mostrar una pequeña fracción de lo que significa ser una mujer lesbiana en el mundo atípico y complejo de la costa colombiana.
- Overview / Ficha técnica:
Script / Guión: Antonina Kerguelén Román
Producer / Producción: Carlos Ruiz Rua, Natalia Agudelo Campillo, Carlos Micán
Executive Producer / Productor Ejecutivo:
Director / Director: Antonina Kerguelén Román
DoP & Camera / Dirección de Fotografía y Cámara: Mateo López Quiñones
Art Director/ Dirección de Arte: Alejandra Bolívar Sánchez
Film Editor / Edición: Goz
Sound design / Diseño de sonido: Camilo «Max» Otero, Tadeo Alfonso Díaz, Luis Ernesto Ortíz
Cast / Elenco: Margarita: Saray Nohemí, Liana: Isabelle Jessie Troup
- Festivals and Awards / Festivales, Premios y Nominaciones:
– 22 Tribeca Film Festival; 06/2024; US
– 48 Frameline; San Francisco International LGBTQ+ Film Festival; 06/2024; US
– 10 NVISION Latino Film & Music Festival; 10/2024; US
– 27 SCAD Savannah Film Festival; 10/2024; US
– 38 Leeds International Film Festival; 11/2024; England
– 22 BogoShorts, Bogota Int’l Short Film Festival; 12/2024; Colombia
- Links:
Trailer:
Social Network:
https://www.instagram.com/salsashortfilm/
https://www.instagram.com/antoninakr/
https://www.instagram.com/ithappensav/
https://www.instagram.com/madlovegroup/
https://instagram.com/films.to.festivals
https://facebook.com/films2festivals
http://twitter.com/films2festivals
- Contact / Contacto:
FilmsToFestivals Distribution Agency
Gisela Chicolino