ARCHONS
- Technical Info / Información Técnica:
(2020) / 00:13:00 / 4K – HD / 25 fps / ratio 1:85 / color / Sonido. 5.1 / Argentina / Mockumentary, Cinema
- Short Synopsis / Sinopsis Corta:
A group of Slavic immigrants is persecuted in Mar del Plata by the Buenos Aires police intelligence services during the International Film Festival. The city hides the memory of the cultural surveillance that was waged in the 1960s. The files, secret and confidential, are read by improvised guardians of the declassification.
Un grupo de inmigrantes eslavos es perseguido en Mar del Plata por los servicios de inteligencia de la policía bonaerense durante el Festival Internacional de Cine. La ciudad oculta la memoria de la vigilancia cultural que se libró en la década del sesenta. Los archivos, secretos y confidenciales, son leídos por improvisados guardianes de su desclasificación.
- Synopsis / Sinopsis:
A group of Slavic immigrants living in the city of Mar del Plata attends a voice casting for a film. They read declassified intelligence files from the 1960s that chronicle the persecution of the Slavic community during the golden years of the Film Festival and the context of the Cold War. As in a spy movie, one of these women plays an activist in ties with a plainclothes policeman. They weave errant strategies and stealthily passes through hotels, cinemas, shopping galleries and boulevards, trying to reconstruct a possible history of surveillance and the persecution of culture and cinema. Both merge and hide within these scenarios, giving us false clues about their actions. A living copy of the documents from which they are based for their interpretation, these characters wander through settings that preserve and contain this fragile past, like ghosts that evoke a memory of the city and a secret history that is impossible to verify today.
Un grupo de inmigrantes eslavos que vive en la ciudad de Mar del Plata asiste a un casting de voces para una película. Leen archivos desclasificados de inteligencia de la década de 1960 que narran persecuciones a la comunidad eslava durante los años dorados del Festival de Cine y el contexto de la Guerra Fría. Como en una película de espías, una de estas mujeres interpreta a una activista en vinculaciones con un policía de civil. Tejen estrategias errantes y transitan sigilosos por hoteles, cines, galerías comerciales y bulevares marítimos intentando reconstruir una posible historia de la vigilancia y la persecución a la cultura y al cine. Ambos se fusionan y ocultan dentro de estos escenarios dándonos pistas falsas de su accionar. Copia viva de los documentos de los que parten para su interpretación, estos personajes divagan por escenarios que conservan y contienen este pasado frágil, como fantasmas que evocan una memoria de la ciudad y una historia secreta hoy imposible de constatar.
- Director´s Biography / Biografía del Director:
NATALIA LABAKÉ
Natalia Labaké is a filmmaker, editor and artist. Her debut feature “Dormant” had its world premiere at IDFA (Louminus) and earned a special mention for creative use from the Archive, ReFrame Award. Since 2015 she runs URSA studio, an audiovisual media production company for independent artists and films.
Natalia Labaké es directora, montajista y artista audiovisual con base en Buenos Aires. Dirigió “La vida dormida” (IDFA 2020, donde obtuvo una mención especial del ReFrame Award por el uso creativo del archivo). Desde 2015 dirige URSA estudio, una productora de medios audiovisuales y películas independientes.
AGUSTINA PÉREZ RIAL
Agustina Pérez Rial is a producer and director. She graduated in Communication Sciences (University of Buenos Aires) and obtained a Diploma in Cultural Management (National University of San Martin). Researcher, curator and cultural manager, she runs Fiørd Studio, an audiovisual media company, since 2017. «Archons» (2020) is her first film and «Danube», her current feature film, is in post-production.
Agustina Pérez Rial es productora y directora. Es licenciada en Ciencias de la Comunicación (Universidad de Buenos Aires) y diploma en Gestión Cultural (Universidad Nacional de San Martín). Investigadora, curadora y gestora cultural, dirige Fiørd Studio, una productora audiovisual desde 2017. «Los Arcontes» (2020) es su primera película y «Danubio», su actual largometraje, está en postproducción.
- Director’s Statement / Declaraciones del Director:
NL:
Something interesting comes up in the strikeouts of the declassified documents. In those blacks who hide information, a formal violence is evident, a veiled reality. Layers, interruptions and blacks where the city and its characters are hidden and revealed in a game of mystery and temporal assault.
Surge algo interesante en las tachaduras de los documentos desclasificados. En esos negros que ocultan información se evidencia un tipo de violencia, una realidad velada. Capas, interrupciones y negros donde la ciudad y sus personajes se ocultan y revelan en un juego de misterio y de asalto temporal.
APR
«Archons» is an essay on the traces that the past leaves in space and on the materials we have to recover a memory, always partial, always fragmentary. It is the result of a set of tests carried out over many years to investigate the audiovisual ways of opening a series of files declassified from the present. Today the Cold War and the communism are signs that seem anachronistic in the light of new conjunctures, but they bring back the violence of persecution to others. Secret files are trivial in their content but they are a sign of the State’s management of secrecy that makes us think about what we see and about those who watch and watch us.
“Los Arcontes” es un ensayo sobre las huellas que el pasado deja en los espacios y sobre los materiales que tenemos para recuperar una memoria, siempre parcial, siempre fragmentaria. Es el resultado de un conjunto de pruebas hechas durante muchos años para indagar en las formas audiovisuales de abrir una serie de archivos desclasificados desde el presente. La Guerra Fría y el comunismo son signos que hoy parecen anacrónicos a la luz de las nuevas coyunturas, pero que devuelven la violencia de la persecución a un otrx. Los archivos secretos se muestran banales en su contenido pero son también muestra de una gestión del secreto desde el Estado que nos hace pensar sobre lo que vemos y sobre quienes nos miran y vigilan.
- Overview / Ficha técnica:
Script / Guión: Paulina Bettendorff
Producer / Producción: Agustina Pérez Rial
Director / Director: Natalia Labaké, Agustina Pérez Rial
DoP & Camera / Dirección de Fotografía y cámara: Natalia Labaké
Art Director / Dirección de Arte: Carolina Iriarte, Carmen Rivoira
Sound design / Diseño de sonido: Jésica Suárez, Marcela Turjanski
Film Editor / Montaje: Natalia Labaké
Color: Ada Frontini
Cast / Elenco: Julia Chudova, Juan Laxagueborde, Olena Kuchaba, Jorge Kuznetzov, Irena Valkova.
- Festivals & Awards / Festivales y Premios:
– 35 Mar del Plata International Film Festival; 11/2020; Argentina
– 4 Frontera Sur, Documentary Film Festival; 07/2021; Chile
– 9 FAB, Festival Audiovisual Bariloche; 09/2021; Argentina
– 9 FICCS, Cuenca del Salado Int Film Festival; 10/2021; Argentina
– 13 Imagenes Sociales, Latin American Short Film Festival (Special Mention); 10/2021; Argentina
– 10 Cortopólis, Lation American Short Film Festival; 11/2021; Argentina
– 37 Cipolletti Cine, Festival Nacional de Cortometrajes; 11/2021; Argentina
– 10 Festival PLAY, Videoart & Experimental Cinema; 11/2021; Argentina
– 9 FIDBA, Buenos Aires International Documentary Film Festival; 12/2021; Argentina
- Links:
Web: http://fiordestudio.com/portfolio/losarcontes/
Trailer: https://vimeo.com/477749856