La Casa de Arguello

After the appearance her uncle’s¬ remains, disappeared in Argentina military dictatorship, Valentina (documentary’s director, born in jail) explores the stories of her grandmother-Mother of Plaza de Mayo and her mother-political prisoner- to find those memories that her mind does not seem to find.

Tras la aparición de los restos de su tío desaparecido en la última dictadura militar Argentina, Valentina (directora del documental, nacida en cautiverio) profundiza en los relatos de su abuela-Madre de Plaza de Mayo- y su madre- presa política- para intentar dar con los recuerdos que su memoria no registra.

The house of Arguello

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Technical Info / Información Técnica:

(2018) / 01:22:00 / Full HD 1920×1080 – 8mm / 24 FPS / ratio: 1,78 (16:9) / NTSC / COLOR – B&W / SOUND 5.1 / Argentina / Documentary, HHRR

 

 

 

Short Synopsis / Sinopsis Corta:

After the appearance her uncle’s¬ remains, disappeared in Argentina military dictatorship, Valentina (documentary’s director, born in jail) explores the stories of her grandmother-Mother of Plaza de Mayo and her mother-political prisoner- to find those memories that her mind does not seem to find.

 

Tras la aparición de los restos de su tío desaparecido en la última dictadura militar Argentina, Valentina (directora del documental, nacida en cautiverio) profundiza en los relatos de su abuela-Madre de Plaza de Mayo- y su madre- presa política- para intentar dar con los recuerdos que su memoria no registra.

 

 

 

Synopsis / Sinopsis:

 

The bones (disappeared during the last military dictatorship in Argentina) are found. The return of the bones to the family opens a wound. New layers of information open through four generations of women in the family, where the pain experienced takes a new way. Nelly, her family saga and the pain of having lost two of her children; Fatima, the fact of having been a political prisoner; Valentina, (directors film) a birth behind bars and the long road to re-encounter her mother Fatima; Frida (Valentina’s daughter) is witness to the fact that moves her mother’s family.

 

Los huesos de un desaparecido en la última dictadura militar Argentina son encontrados. Su restitución a la familia abre una herida. A través de cuatro generaciones de mujeres de la familia se abren nuevas capas, donde el dolor de lo vivido cobra una nueva forma: Nelly, su saga familiar y el dolor de haber perdido a dos de sus hijos; Fátima, el hecho de haber sido presa política; Valentina, (directora del documental), su nacimiento bajo rejas y el largo camino hasta reencontrar a su madre Fátima; Frida, hija de Valentina, es testigo del hecho que conmueve a la familia.

 

 

 

Director´s Biography / Biografía del Director:

VALENTINA LLORENS

Born in Mendoza in 1975, he lived in Córdoba, Buenos Aires, Sweden and Mexico in his childhood and youth. Currently lives in Buenos Aires. She was trained in Cinema, photography and painting. Valentina has worked in film and advertising since 1998. Since 2003 she has worked as Art Director in feature films, commercials, music clips, with directors and producers of the local and international market. Some directors with whom she worked for: Martin Rejtman, Esteban Sapir, Juan Taratuto, Alberto Lecchi. This movie is your first film.

 

Nació en Mendoza en 1975, vivió en Córdoba, Buenos Aires, Suecia y México en su infancia y juventud. Actualmente vive en Buenos Aires. Ella Se formó en Cine, fotografía y pintura. Estudió Dirección de Fotografía y Cámara, Dirección de Cine y Dirección de Arte en el Centro de Formación Profesional; Artes plásticas en el taller de Edmundo Valladares; Retrato Fotográfico, Acuarella y dibujo en St. Martens School of London; Aguada japonesa con Tomas Yamada; e Ilustración con Silvia Mato. Trabajó en cine y publicidad desde el año 1998. A partir del año 2003 se desempeña como Directora de Arte en largometrajes, comerciales y clips musicales, junto a directores y productoras del mercado local e internacional. Algunos directores con los que ella trabajó: Martín Rejtman, Esteban Sapir, Juan Taratuto, Alberto Lecchi. Este película es su opera prima.

 

 

 

Director Statement:

I do not know what first started: if the idea of rebuilding my life story or the idea of making this documentary. The fact is that one cannot exist without the other. As my research progresses and I appropriate my story, the need to give my testimony urges me and I understand that it is a responsibility towards society; there is no division between privacy and politics. Why this documentary today? Because of the effects, both the singular and the collective, of the finding of the bones, that with the work of EAAF (Argentine Forensic Anthropology Team) make it possible to shape the figure of the disappeared, recurring theme in different Latin American countries even today, for instance the conflict in Ayotzinapa, Mexico.

 

No sé qué comenzó primero: si la idea de reconstruir mi historia de vida o la idea de realizar este documental. Lo cierto es que una cosa no puede ser sin la otra. A medida que mi investigación avanza y me apropio de mi historia, la necesidad de dar mi testimonio me urge  y comprendo que es una responsabilidad para con la sociedad. Que no hay división alguna entre la intimidad y la política. ¿Por qué este documental hoy? Por los efectos, tanto en lo singular como en lo colectivo, del encuentro contingente de los huesos que, con el trabajo del EAAF (Equipo Argentino Antropología Forense) posibilitan dar cuerpo y forma a la figura de los desaparecidos, tema recurrente en diferentes países de Latinoamérica inclusive hoy.  ejemplo el conflicto de Ayotzinapa, México.

 

 

 

Overview / Ficha técnica:

Script / Guión: Leonel D’Agostino

 

Producer / Producción: Nicolás Batlle, Valentina Llorens

Executive Productor / Productor Ejecutivo: Nicolás Batlle

Co-Producer / Co-Productor: Mariano Avellaneda

Director / Director: Valentina Llorens

Director of Photography and Camera / Dirección de Fotografía y Cámara: Santiago Melazzini

Film Editor / Edición: Alejandro Carrillo Penovi

Sound design / Diseño de sonido: Matías Barberis

Música / Music: Matías Barberis

 

 

 

Festivals, Awards and Nominations / Festivales, Premios y Nominaciones:

 

 

 

 

Founds / Fondos:

INCAA

Buenos Aires city Government’s Sponsorship Program

Chrysalis, UNSAM

Fondation AlterCiné

 

 

 

Links:

Trailer:

 

 

 

Contact / Contacto:

Gisela Chicolino

Gisela@filmstofestivals.com

https://filmstofestivals.wixsite.com/filmstofestivals