VIRUS

Among the belongings of a dead father, two manuscripts were found during the COVID 19 quarentine, and are used by his daughter to try to reconstruct the past and weave uncertain hypotheses about what she will never know

Dos manuscritos encontrados durante la cuarenta por el COVID 19, entre las pertenencias de un padre muerto le sirven a su hija para intentar reconstruir el pasado y tejer hipótesis sobre lo que nunca podrá saber.

  • Technical Info / Información Técnica:

(2020) / 00:08:07 / HD / 25 fps / 1920*1080 / Stereo / PAL / Buenos Aires, Argentina / Short Film / Documentary-Experimental Film / LGBT, Family, portrait

  • Synopsis / Sinopsis:

Among the belongings of a dead father, two manuscripts were found during the COVID 19 quarantine, and are used by his daughter to try to reconstruct the past and weave uncertain hypotheses about what she will never know

Dos manuscritos encontrados durante la cuarenta por el COVID 19, entre las pertenencias de un padre muerto le sirven a su hija para intentar reconstruir el pasado y tejer hipótesis sobre lo que nunca podrá saber.

  • Director´s Biography / Biografía del Director:

MARIA EMILIA CASTAÑEDA

Argentina – Española

I trained in Image and Sound at the UBA (Buenos Aires), Advertising and Public Relations, and also in Fine Arts at the University of the Basque Country (Spain). I worked on several films in Spain as a negative manager, within the team of Kiko de la Rica. Since 2007 I work as a freelance editor for TV. I participated in several independent projects as a co-director, screenwriter, and editor. In 2017 I edited the documentary Gran Orquesta, directed by Peri Azar, which was awarded Best Film in Latin American competition at BAFICI 2019. I am a Founding Member of EDA (Argentine Association of Audiovisual Editors).

Me formé en Imagen y Sonido en la UBA, Publicidad y Relaciones Públicas y también en Bellas Artes en la Universidad del País Vasco (UPV/EHU). Trabajé en varias películas en España como encargada del negativo, dentro del equipo de Kiko de la Rica. Desde el 2007 trabajo como editora freelance para TV. Participé en varios proyectos independientes como co-directora, guionista y montajista. En 2017 edité el documental Gran Orquesta de Peri Azar, premio a Mejor película en competencia Latinoamericana en BAFICI 2019. Soy socia fundadora de EDA (Asociación Argentina de Editores Audiovisuales).

  • Director’s Statement / Declaraciones del Director:

During the shelter in place quarantine due to COVID 19, I revisited two manuscripts written by my father shortly before his death. I had not read them for several years. The first text takes place in 1991 when, while lying on a hospital bed, he receives the notice of him being HIV positive. This information was delivered by my mother, standing in front of his bed, bewildered and scared by the possibility of being infected herself. The second manuscript tells about something that happened months before this event. It is also about a virus, not HIV, but a virus as a metaphor representing a pyramid business into which my mother and her family were trying to draw him. He writes about his reticence to enter the business that he intuited as a fraud. Both manuscripts describe his fight against the advancement of a virus, and I link them during a lockdown due to the attack of a new virus.

Durante el aislamiento en cuarentena por el COVID 19, y después de muchos años de no hacerlo, vuelvo a leer dos manuscritos que mi padre escribió poco antes de morir. El primer texto transcurre en 1991, cuando desde la cama del hospital mi padre recibía la noticia de que era portador de HIV. La información se la daba mi madre, parada frente a la cama, desconcertada y asustada por la posibilidad de estar ella misma contagiada. El segundo texto relata algo que sucedió meses antes de aquel día. Este texto también habla de un virus, pero no es el HIV, sino el virus como metafórica representaba un negocio piramidal del que mi madre y varios familiares querían hacerlo parte. En el texto, mi padre es reticente a entrar en ese negocio que intuía como una estafa. Ambos manuscritos relatan su lucha frente al avance del virus y yo los vinculo durante el encierro por el ataque de un nuevo virus.

  • Overview / Ficha técnica:

Script / Guión: Emilia Castañeda

Production / Producción: Emilia Castañeda

Director / Director: Emilia Castañeda

Cinematography / Fotografía: Emilia Castañeda

Sound Director / Director de Sonido: Juan Ignacio Giobio

Original Music / Música Original: Fernando Tur

Editing / Edición: Emilia Castañeda

Voice / Voz: Emilia Castañeda

  • Festivals & Awards / Festivales y Nominaciones:

– 7 Asterisco, International LGBTIQ+ Film Festival; 11/2020; Argentina

– 12 FeMujer, Santo Domingo International Women Film Festival; 03/2021; Dominican Republic

– La Mujer y el cine Festival de Cine (Best Edition); 04/2021; Argentina

– 7 Censurados Film Festival (Best Short Film); 04/2021; Perú

– 2 Vanda Duarte Festival de Cine de Mujeres y Disidencias Latinxs; 04/2021; Argentina

– 4 SEFF, Santiago del Estero Film Festival; 06/2021; Argentina

– 4 EFICE, Eneagrama International Experimental Film Festival; 06/2021; Argentina

– 5 MUTA Festival Internacional de Apropiación Cultural; 09/2021; Peru

– 15 Corto Rodado, Festival Nacional de Cortometrajes; 10/2021; Argentina

Links:

Trailer: https://vimeo.com/515549937

  • Contact / Contacto:

Gisela Chicolino

FilmsToFestivals Distribution Agency

info@filmstofestivals.com

http://instagram.com/films.to.festivals