Marquetalia

A camera burst into the privacy of Elida Baldomir, the only woman with military responsibility in Tupamara Guerilla. The end of her life takes place in a small apartment in Montevideo, Uruguay, with the sole company of her cat. Years of imprisonment and the long-lasting effects of torture dwell in her body; in every step, with every memory, and in every look.

  • Technical Info / Información Técnica:

(2022) / 01:02:00 / ratio 1.85:1 / COLOR / SOUND 5.1 / Argentina / Documentary Feature / Women, Family, Political, Portrait, Politic

  • Synopsis / Sinopsis:

A camera burst into the privacy of Elida Baldomir, the only woman with military responsibility in Tupamara Guerilla. The end of her life takes place in a small apartment in Montevideo, Uruguay, with the sole company of her cat. Years of imprisonment and the long-lasting effects of torture dwell in her body; in every step, with every memory, and in every look.  

Una cámara irrumpe en la intimidad de Elida Valdomir, única mujer con responsabilidad militar en la guerrilla tupamara. El final de su vida transcurre en un pequeño departamento en Montevideo con la sola compañía de su gata. Los años de cárcel y las secuelas de la tortura viven en su cuerpo, en cada paso, recuerdo y mirada.

  • Director´s Biography / Biografía del Director:

Laura Linares (1978, Argentina), It’s a documentary filmmaker, currently finishing the post-production of her third film, Marquetalia (INCAA, 2019). She premiered her second film, «Dulce Espera» («Expectancy», INCAA, 2011), winner of the Raymundo Gleyzer Prize and official selection of the Malaga Film Festival. In 2005, at the Mar del Plata Film Festival, she premiered «Zapatillas Nuevas», winner of the contest “Films About the Crisis» (INCAA, 2003). She is formed in filmmaking, dramaturgy, and scriptwriting.  

Laura Linares (Argentina). Documentalista y periodista, actualmente trabaja en su tercera película documental, Marquetalia (INCAA 2018). Estrenó Dulce Espera (INCAA 2011), ganadora del premio Raymundo Gleyzer y selección oficial del Festival de Málaga, España. En 2005 estrenó en el Festival de Cine de Mar del Plata, Zapatillas Nuevas, ganador del concurso Películas documentales sobre la crisis (INCAA 2003). Se formó en realización, dramaturgia y guión.

  • Director’s Statement / Declaraciones del Director:

Just like an anonymous photo album found on the street, Elida is about to disappear, and with her a distant world where life and death were played every day as minor goods. I have been writing and documenting about old age and the fading into oblivion of former Tupamaro political prisoners for years. But it wasn`t until now that I was able to feel that I could touch the history with my own hands. It seemed impossible to grasp. Even though I was able to find that past in pieces, through interviews and files, I knew it existed in more subtle ways, in the marks and traces they carry in the present. For a long time, I made short and sporadic trips to Montevideo, trying to find these marks in different men and women who are going through the end of their lives in confinement or loneliness. There are thousands of former Uruguayan political prisoners who coexist with the present without being seen. Then I met Elida. Mutual and immediate empathy was the gateway to be able to see and register those marks head-on, uncloaked. I moved in with her and her cat to the five squared meter studio apartment for a whole month. A narrow space separated our beds, and the talks before sleeping, or during breakfast, became moments of stories, laughter, and complicity. It is from this meeting moment between the two, that I tell her story, which is now mine as well.

Como un álbum de fotos anónimas encontradas en un tacho de basura, Elida está por desaparecer, y con ella un mundo lejano donde la vida y muerte se jugaban todos los días como bienes menores. Hace años, documento y escribo sobre la vejez y el olvido de los ex presos políticos tupamaros sin sentir, hasta ahora, que podía tocar la historia con mis propias manos. Se me hacía inasible. Si bien podía encontrar ese pasado parcialmente en entrevistas y archivos, sabía que existía en formas más sutiles en las marcas y rastros que ellos cargaban en el presente. Durante mucho tiempo realicé viajes cortos y esporádicos a Montevideo, intentando encontrar estas marcas en distintos hombres y mujeres que transitan el final de sus vidas en el encierro o la soledad. Son miles los ex presos políticos uruguayos que hoy conviven con el presente sin ser vistos. Lo que no es mirado, ¿existe?. En habitaciones anónimas de geriátricos, en departamentos pequeños y precarios, los fui encontrando con toda su historia encima y la certeza de haber sido olvidados por una sociedad que se niega a condenar los crímenes de la dictadura. Entonces conocí a Elida. La empatía mutua e inmediata fue la puerta de entrada para poder mirar y registrar esas marcas de frente, sin disimulo. Entonces dejé de buscar en muchos, para dedicarme solo a ella. Decidí que las visitas cortas eran insuficientes y por un mes me mude con ella y su gata al mono-ambiente de 5 metros cuadrados. Un pequeño espacio separaba nuestras camas, y las charlas antes de dormir o el desayuno al despertar se convirtieron en espacios de relatos, risas, y complicidad. Desde este encuentro entre las dos, cuento su historia, que ahora también es la mía.

  • Overview / Ficha técnica:

Director / Director: Laura Linares

Script / Guión: Laura Linares

Production / Producción: Hernán Virues, Laura Linares

Cinematography & Camera / Dirección de Fotografía y Cámara: Melina Terribili

Film Editor / Montaje: Pablo Rabe

Sound design / Diseño de sonido: Andrés Perugini

Original Music / Música Original: Julián Di Pietro

Cast / Elenco: Elida Baldomir

  • Festivals and Awards / Festivales, Premios y Nominaciones:

– 34 Rencontres de Toulouse Latin American Film Festival; 03/2022; France

  • Links:

Trailer:

  • Contact / Contacto:

Gisela Chicolino

FilmsToFestivals Distribution Agency

Gisela@filmstofestivals.com

https://instagram.com/films.to.festivals