El Tambor y la Sombra

A very old Chimai, spiritual healer, faces a demon with the power of her drum.

The Drum and the Shadow

 

 

 

Technical Info / Información Técnica:

(2016) / 00:04:36 / HD 1920×1080 / Black Magic Cinema 4k, Canon 7D / CGI – 2D / 24 fps / 1:85:1 Flat / Color / Sound: Stereo / Argentina – Perú

 

 

 

Synopsis / Sinopsis:

A very old Chimai, spiritual healer, faces a demon with the power of her drum.

Una muy anciana Chimai, curandera espiritual, enfrenta a un demonio con el poder de su tambor.

 

 

 

Director´s Biography / Biografía del Director:

DAVID BISBANO

David Bisbano was born in Buenos Aires, Argentina, in 1974.

After completing his studies at the “Escuela Superior de Cinematografia” in Buenos Aires where he studied film-making and art photography, begins to work as a photographer in advertising using medium and large format cameras and learning to develop S-8mm and 16mm black & white film. Simultaneously, he starts making experimental short films.

In 1997, and for a five year period, works in the Art department at Pol-Ka Producciones, a prestigious Film and TV production house. In 2000, films B (corta), his first feature film, an independent production shot entirely with a Bolex H-16mm camera. B (corta) participates in the

6th Buenos Aires Independent National Film Festival (BAFICI) and other such as the Oslo IFF, V’04 Vienna IFF, 17 Rencontres du Cinema de Amerique Latine in Toulouse, among others.

In 2002, begins to direct commercials for Storm Films (Peru) and Cinetauro (Argentina) specializing in digital visual content and post-production FX.

In 2005, shoots his second feature film “Maria and Juan” (they never met but already like each other) (miniDV-16 mm – digital photography) premiered in 2006 in BAFICI FF. The film also travels to Cineuropa Compstela 2006 (Spain), Tandil FF (Argentina) and Piriapolis FF (Uruguay).

In 2006, JC Entertainment (Lima, Peru) contract him to direct “Valentino y el clan del can” (Valentino and the doggie clan). The film, entirely created in 3D animation, premiered in february 2008 in over fifteen countries and received several international awards.

In 2013 directs “Rodencia y El Diente de la Princesa” (Rodencia and Princess’ tooth) an Argentine-Peruvian coproduction of a stereoscopic 3D animation feature film which was sold to over 60 territories.

Currently (January 2015) is next to shoot the feature film “El Cruce de la Pampa” (Across the Pampas) and preparing his third 3D animation movie “Dalia y el Libro Rojo” (Dalia and The Red Book) to be produced since 2015.

 

 

David Bisbano nació en Buenos Aires en 1974.

Después de terminar sus estudios de Dirección y Dirección de fotografía en la Escuela Superior de Cinematografía, comenzó a trabajar como fotógrafo para publicidad gráfica con cámaras de medio y gran formato, aprendiendo a revelar S-8mm y 16mm B&N. En paralelo que filma cortometrajes experimentales.

Desde 1997 trabajar a lo largo de 5 años en el Departamento de Arte de Pol-ka producciones, prestigiosa productora de cine y TV, participando en más de 10 programas de TV y varios Largometrajes.

En el año 2000 filma el largometraje “B (corta)”, su ópera prima, filmada con una Bolex H-16 mm, con una producción totalmente independiente. B (corta) participa en la Competencia Nacional del 6º Festival Independiente de Buenos Aires (BAFICI) y varios  festivales internacionales más, tales como, Oslo International Film festival, V´04 Vienna International Film Festival, 17 Recontres de Cinema de Amerique Latine de Toulouse.

En 2002 comienza a dirigir publicidades para Storm Films (Perú) y Cinetauro (Argentina), especializándose en trabajos con contenido visual y post-producción digital, realizando  variados cortos y  videos musicales.

En 2005, filma su segundo largometraje «María y Juan (no se conocen y simpatizan)» (miniDV – 16mm. – foto digital) estrenado en Abril del 2006 en la competencia argentina del 8º Festival de Cine Independiente de Buenos Aires (BAFICI). Participa también en Cineuropa Compostela 2006 (España), 6º Festival de Cine Nacional de Tandil (competencia Argentina), Piriápolis de Película (Uruguay), Festival con vecinos de Saladillo (Argentina).

En 2006 viaja a Lima Perú contratado por JC Entertainment SAC para dirigir “Valentino y el clan del can” película completamente realizada en animación 3D, estrenada en febrero del 2008 en más de 15 países. Ganando varios premios internacionales.

Entre 2007 y 2011 escribe y dirige “RODENCIA y El Diente de la Princesa” largometraje de animación 3D estereoscópica. Coproducción Argentina-Peruana. Estrenada en Perú  el 11 de octubre del 2012.

Actualmente prepara su próximos largometrajes “DALIA y El Libro Rojo” una nueva producción de animación y la ficción “EL CRUCE DE LA PAMPA”, adaptación de la obra de teatro, a rodarse durante el 2015.

 

 

 

Director Statement / Declaraciones del Director:

It is of great interest to me the Latin American culture, both the archaeological/historical, as well as the fantastic side, with its myths and shamans, which currently keeps alive ancient customs.

With «THE DRUM AND THE SHADOW» I wanted to illustrate the solitude of MACHI, spiritual healers of the tribes, their daily, intimate struggle between the earthly plane and the spiritual world, a silent auction that keeps in balance the world of men.

By telling different existential planes where the characters could transit, I found very interesting to take that idea to realization.

Thus mixing different animation techniques. Backgrounds made with miniatures, 3D cgi human character and the Shadow, which is from the spiritual world, in 2D. By joining manage a completely different universe to the known and leave the door open to infinite possibilities.

 

 

Es de un gran interés para mí la cultura latinoamericana, tanto la arqueológica/histórica, como la fantástica, con sus mitos y chamanes, que en la actualidad mantiene viva costumbres ancestrales.

Con “EL TAMBOR y SOMBRA” quería ilustrar la soledad de la MACHI, curanderas espirituales de las tribus, su lucha diaria, intima entre el plano terrenal y el mundo espiritual, una puja silenciosa que mantiene en equilibrio el mundo de los hombres.

Al contar los diferentes planos existenciales por donde transitan los personajes, me pareció muy interesante trasladar esa idea a la realización. Mezclando así diferentes técnicas de animación. Fondos realizados con MAQUETAS, el personaje humano 3D y la SOMBRA, que es del mundo espiritual, en 2D. Que al unirse logran un universo completamente diferente a lo conocido y dejan la puerta abierta a infinitas posibilidades.

 

 

 

Overview / Ficha técnica:

Script / Guión: David Bisbano

Producer / Producción: David Bisbano, Álvaro Urtizberea, Lisette Freire Pérez

Director / Director: David Bisbano

3D Animation / Animación 3D: Carlos Rivas Vidal, Carlos Guerrero Cabrera, Franklin Ventura Ochoa, Lisette Freire Pérez, Miguel Buzzatto, Ricardo Javier Montes Capcha, Williams Mantari Castro

2D Animation / Animación 2D: Ricardo Javier Montes Capcha, Williams Mantari Castro

Art Director / Dirección de Arte: David Bisbano

Editing / Edición: David Bisbano

Sound design / Diseño de Sonido: Luciana Foglio

Post/ Production / Post-Producción de Imagen: Lisette Freire Pérez

Original Music / Música Original: Martín Sciaccaluga

 

 

 

Festivals, Awards and Nominations / Festivales, Premios y Nominaciones:

– Chilemonos, International Animation Film Festival; 05/2016; Chile.

 

 

Links:

Web: http://vistasurfilms.com.ar/tambor/

Trailer: https://vimeo.com/151719127