El Más Fuerte de los Silencios

La familia de una niña es compelida por la escuela a realizarle estudios médicos por problemas de audición. Su madre, contrariada, la lleva al hospital y la niña se alegra de que se ocupe de ella. Pero la actitud de abandono e irritabilidad de la madre, enfrenta a la niña con el desamparo en el que vive: el más fuerte de los silencios.

 

The Loudest Silence

 

 

 

 

Technical Info / Información Técnica:

(2016) / 00:10:50 / HD 1920×1080 / RED / fps 24 / ratio 16:9 / Color / Sound: Stereo / Argentina

 

 

 

 

Short Synopsis / Sinopsis Corta:

A girl’s family has been asked to get the girl tested for hearing loss by the school. Upset, the mother takes her to the hospital and the girl is happy to get her attention. But the mother’s attitude of abandonment and irritability makes the girl face the neglect surrounding her: the loudest silence.

 

La familia de una niña es compelida por la escuela a realizarle estudios médicos por problemas de audición. Su madre, contrariada, la lleva al hospital y la niña se alegra de que se ocupe de ella. Pero la actitud de abandono e irritabilidad de la madre, enfrenta a la niña con el desamparo en el que vive: el más fuerte de los silencios.

 

 

 

Synopsis / Sinopsis:

A girl living with her grandmother is asked to get her hearing tested by the school since there may be hearing problems not addressed by her environment. Upset, the mother picks up the girl from school to take her to the hospital —the girl is happy to see her and get her attention. After the tests and before returning home, mother and daughter spend some time together, but the mother’s attitude of abandonment and irritability makes the girl face the neglect surrounding her: the loudest silence.

 

 

La familia de una niña que vive con su abuela, es compelida por la escuela a realizarle estudios médicos por problemas de audición no atendidos por su familia. La madre, contrariada, pasa a buscar a la niña por la escuela para llevarla al hospital; la niña se alegra de ver a su madre y de que se ocupe de ella.  Luego de los estudios madre e hija comparten unos momentos, pero la actitud de abandono e irritabilidad de la madre, enfrenta a la niña con el desamparo en el que vive.

 

 

 

Director´s Biography / Biografía del Director:

EDUARDO BERTAINA

Eduardo Bertaina was born in Rosario, Argentina in 1964. He has a university degree in Music and a Master in Drama program at the National University of the Arts in Buenos Aires. He wrote and directed short films/episodes: El show de Extravaganza (1996); Ombligos (2013), whose music was also composed by him, and The loudest silence (2016); he directed the short film 33 y 6 (2014). He published the plays Buon Natale (2013); La taba (2015); Pintando canciones, children songs collection (1991).

 

 

 

Director Statement / Declaraciones del Director:

I wrote and directed “The loudest silence” in 2016. This short assembles two of my passions: cinema and education and childhood policies. It’s a story of abandonment, carelessness and “unprotection”. A girl is ignored within the family and “her voice” is not-listened. Now she starts having problems of hearing. The plot of the short involves directly questions relative to the human rights in general and the rights of children especially. The central conflict consists of the carelessness and familiar inattention towards a girl and the possible interference of state institutions to protect her from the abandonment. The audio-visual aesthetics are to the service of the story: no concessions; little details tell us about the deep silence and abandon in which some children live: The loudest silence.

 

Escribí y dirigí El más fuerte de los silencios en 2016. Este corto reúne dos de mis pasiones: el medio audiovisual y la educación/políticas de infancia. Es una historia de desamparo, una historia de “intemperie”. En el seno familiar una niña no es escuchada y parece que ella también comienza a tener problemas para escuchar.  La trama del cortometraje involucra directamente cuestiones relativas a los derechos humanos en general y los derechos de niñas, niños y adolescentes en particular, en tanto que el conflicto central consiste en el descuido y desatención familiar hacia una niña  y la injerencia posible de instituciones estatales para protegerla del desamparo. La estética audiovisual está al servicio de la historia descarnada y sin concesiones, pequeños detalles “cuentan” lo profundo del silencio y abandono en el que algunos niños y niñas viven: El más fuerte de los silencios.

 

 

 

Overview / Ficha técnica:

Script / Guión: Eduardo Bertaina

Producer / Producción: Oscar Beresvil

Production Manager / Jefe de Producción: Vicente Basili

Director / Director: Eduardo Bertaina

Director assistant / Asistente de dirección: Santiago Guidi

Art Director / Director de Arte: Mariana Seropián

Cinematography / Dirección de fotografía: Sandra Grossi

Camera / Cámara: Carolina Rolandi, Manuel Canales

Editing / Edición: Álvaro Granata

Music / Música: Eduardo Bertaina

Sound Director / Director de Sonido: Martín Galimany

Cast / Elenco: Yazmín Soteras, Florencia Bobadilla

 

 

 

Festivals, Awards and Nominations / Festivales, Premios y Nominaciones:

 

 

 

Links:

Trailer: https://vimeo.com/160805341