El Duelo

(2014)

Duel

 

- Duration / Duración: 00:13:34

 

 

- Storyline:

In ancient Japan, a flawless and dogmatic samurai is sent in a mission to eliminate a ronin who broke the codes of his clan.

 

En el antiguo Japón, un implacable y dogmático samurái es enviado en una misión para eliminar a un ronin que rompió los códigos de su clan.

 

 

- Synopsis / Sinopsis:

In ancient feudal Japan, Daisuke, a flawless and dogmatic samurai, is entrusted by his feudal master Yoshiaki in a mission: to assassinate Takeshi, a samurai now turned ronin who killed Ioshiuki, one of the master’s personal bodyguards. Daisuke abides Yoshiaki orders without question, but he has an inner contradiction: the man who has to kill used to be his best friend in the past and now he must debate between his own moral codes or the duty of serving the bushido and the clan’s mandate.

 

En el antiguo Japón, Daisuke, un guerrero samurái implacable y dogmático, es encomendado por su amo feudal Yoshiaki en una misión: asesinar a Takeshi, samurái devenido en ronin quien mató a Ioshiuki, uno de sus guardaespaldas personales. Daisuke acata las órdenes de Yoshiaki sin cuestionarlas, pero tiene una contradicción: el hombre que tiene que matar solía ser su mejor amigo y debe debatirse entre sus propios códigos morales y el deber que implica cumplir con el bushido y el mandato de su clan.

 

 

- Long Synopsis / Sinopsis Larga:

Daisuke, a flawless and dogmatic samurai, is entrusted by his feudal master Yoshiaki to eliminate Takeshi, a samurai now turned ronin who broke the bushido code after killing Ioshiyuki, one of the master’s personal bodyguards. Just before Daisuke begins his search, he part ways with his wife. The Woman warns him that, whatever he does, he must do the right thing. After passing through lush forests, Daisuke finds a dead bird stacked to the crust of a tree, with the blood still fresh. Daisuke knows that is a warning sign indicating him that Takeshi’s presence is nearby. Daisuke arrives into an open field where he finally sees Takeshi’s figure in the undergrowth. Daisuke tries to approach Takeshi stealthily from behind, but he notices his presence. Takeshi confronts Daisuke about his blind obedience towards Yoshiaki and his lack of self will. Both of them seem to know each other for a long time. Daisuke tries without success to convince Takeshi about de gravity of his acts, but there’s no reconciliation possible. Takeshi provokes Daisuke into a sword fight and they both withdraw their katanas. Takeshi attacks Daisuke aggressively but he blocks and dodges his blows. Takeshi continues attacking until Daisuke makes a deep cut in his arm, wounding him considerably. Takeshi suppresses his pain and counterattacks with rage but Daisuke gives him the crushing blow when he penetrates into his chest with his katana. While Takeshi bleeds out in the undergrowth, he shares an anecdote regarding him and Daisuke when they were little and Takeshi used to beat him with the boken. Takeshi recognizes Daisuke’s superiority as a rival and dies. Daisuke kneels besides Takeshi’s body and starts withdrawing his dagger. He takes a deep breath and performs himself the hara-kiri. Both samurais lie over the undergrowth while the twilight hides behind the trees.

 

Daisuke, un guerrero samurái implacable y dogmático, es encomendado por su amo feudal Yoshiaki para eliminar a Takeshi, un samurái que decidió convertirse en un ronin y quién violó los principios del bushido al asesinar a Ioshiyuki, uno de los guardaespaldas personales del amo. Antes de emprender su búsqueda, Daisuke se despide de su mujer y ella le advierte de que, sea lo que vaya a hacer, que haga lo correcto. Luego de atravesar frondosos bosques, Daisuke encuentra un pájaro muerto aún con la sangre fresca clavado contra la corteza de un árbol, una pista que le advierte sobre la presencia cercana de Takeshi. Daisuke continúa su travesía hasta llegar a un campo abierto, donde finalmente ve la figura de Takeshi sentado entre medio de la maleza. Daisuke intenta soprenderlo por detrás pero Takehi advierte su presencia. Takeshi confronta a Daisuke acerca de su obediencia ciega hacia Yoshiaki y su falta de decisión propia. Ambos parecen conocerse desde hace mucho tiempo. Daisuke intenta sin éxito hacerle ver a Takeshi la gravedad de sus actos pero no hay una conciliación posible. Takeshi incita a Daisuke a pelear y ambos desenfundan sus katanas. Takeshi ataca con agresividad a Daisuke pero éste bloquea y esquiva sus movimientos. Takeshi continúa atacando hasta que Daisuke lo hiere provocándole un corte profundo en uno de sus brazos. Takeshi suprime su dolor y ataca con mayor furia pero Daisuke le da el golpe fulminante atravesando su pecho con su katana. Mientras Takeshi se desangra en la maleza, comparte con Daisuke una anécdota de cuando de pequeños solía vencerlo con el boken de madera. Takeshi le reconoce a Daisuke su superioridad como contrincante y muere. Daisuke se arrodilla junto al cuerpo de Takeshi y comienza a desenfundar su daga. Toma un respiro profundo y se ejecuta el harakiri. Ambos samuráis quedan tendidos sobre la maleza mientras el sol crepuscular se oculta detrás de los árboles.

 

 

- Director´s Biography / Biografía del Director:

MARIANO SAMENGO

Mariano Samengo was born in 1990 in Buenos Aires. He is a filmmaking graduate from Centro de Investigación Cinematográfica (CIC) and advertising in Underground, considered one of the best institutions of creative advertising in the country. He has attended several script workshops dictated by Gabriel Lichtmann and Gabriel Medina (The Paranoids, The Vampire Spider, which he still attends to) along with some other complementary screenwriting, photography and acting courses. He has worked for TELEFE as a video operator in Big Brother 2012; as an assistant director in commercials and music videos for artists such as Tan Biónica and also as a copyrighter in the advertising agency Coupe Buenos Aires. Hatashiai is his directional debut.

 

Mariano Samengo nació en Buenos Aires en 1990. Es egresado de la carrera de Realizador de Cine del Centro de Investigación Cinematográfica (CIC) y de la carrera anual de creatividad en Underground, considerada una de las mejores escuelas de creatividad publicitaria del país. Ha hecho talleres de guión dictados por Gabriel Lichtmann (Judíos en el espacio, Cómo ganar enemigos) y Gabriel Medina (Los Paranoicos, La araña vampiro, al cual todavía asiste) junto con otros cursos complementarios de guión, fotografía y actuación. Trabajó para TELEFE como operador de video en Gran Hermano 2012, como asistente de dirección en comerciales y videoclips de artistas como Tan Biónica y como redactor para la agencia publicitaria Coupe Buenos Aires. Hatashiai es su opera prima como cortometraje.

 

 

- Filmography / Filmografía:

School of Seven Bells – The Night (videoclip / music video) (2012)

 

 

- Director Statement / Declaraciones del Director:

It all started with a song by Los Natas called (height of coincidences) “Samurai”. It’s almost an instrumental song but its only lyric suggested a confrontation of some sort, like the villain was provoking the hero in a western showdown: Want you dead / I’m waiting for you. After I heard the song over and over again a thousand times, out of nowhere, the first thing that came to my mind was a very vivid image of two samurais fighting for death, where the song worked as the soundtrack. But that was just the initial spark. I knew deep down that I didn’t want to make of it just a formal exercise, but telling a story. I’ve always been fascinated by the samurai figure and its way of conduct and for me was interesting to take them as a vehicle to talk about friendship and male bonding, because I think there is a lot of implicit codes that if violated, could lend into fights o even to the end of a friendship. But while I was filming and editing the film, I realized that I was also talking about the need of breakout of an imposed structure to achieve some kind of freedom. The eternal moral struggle between duty and desire. In this case, the main character it’s obliged to fulfill the bushido because is part of his duty as a samurai, but deep inside of him, he just wants to say “no” to the mission he is trusted to do, which is to kill his best friend.

 

Todo comenzó con una canción de Los Natas llamada (colmo de las casualidades) “Samurái”. Es una canción íntegramente instrumental pero su única lírica sugería una confrontación de algún tipo, casi como si el villano estuviese provocando al héroe en un western: Want you dead / I’m waiting for you. Tras escuchar la canción miles de veces, de la nada, lo primero que se me vino a la mente era una imagen muy vívida de dos samuráis peleando a muerte, donde la canción funcionaba como banda sonora. Pero eso fue sólo el chispazo. Sabía que no quería basarme en aquella imagen para hacer un mero ejercicio formal, sino contar una historia. Desde siempre tuve fascinación por la figura del samurái y su forma de conducta y me pareció interesante tomarlos de vehículo para hablar de la amistad y los vínculos masculinos, porque ahí residen muchos códigos implícitos que si son violados, pueden terminar en peleas o en el fin de la amistad misma. Pero mientras filmaba y editaba la película, me di cuenta que en el fondo también estaba hablando de la necesidad de salir de una estructura impuesta para lograr una clase de libertad. El eterno debate moral entre el deber y el querer. En este caso, el protagonista se ve obligado a cumplir con el bushido porque es parte de su deber como samurái, pero en verdad quiere tener libertad de decisión para decir “no” al deber que le encomiendan, que es nada más ni nada menos que matar a su mejor amigo.

 

 

- Overview / Ficha Técnica:

Director / Director: Mariano Samengo

Director Assistant / Asistente de Dirección: Máximo Carrá

Script / Guión: Mariano Samengo

Producer / Producción General: Mariano Samengo

Producer Manager / Jefe de Producción: Gala Vergara Perdomo

Executive Producer Manager / Productor Ejecutivo: Lucas De Benedetti

Cinematography / Dirección de Fotografía: Ramiro Ricoy

Camera / Cámara: Ramiro Ricoy

Gaffer: Mateo Sánchez Luna

Sound Director / Director de Sonido: Martin Galimany

Art Director / Director de Arte: Diego Cárdenas

Make Up / Maquillaje: Alejandra Altieri, Diego Cárdenas

Editing / Montaje: Máximo Carrá, Mariano Samengo

Original Music / Música Original: Federico Elicetche

- Cast / Actores: MATÍAS TAMANAHA Daisuke / NICOLÁS NAKAYAMA Takeshi / ROBERTO NAKAYAMA Yoshiaki / EMI ISHIKIDA Mujer de Daisuke / Daisuke’s Wife

 

 

- Festivals, Awards and Nominations / Festivales, Premios y Nominaciones:

- CineTrofa, Festival Internacional de Cinema e Literatura; 10/2014; Portugal.

- Curta Neblina, Festival Latino-amerícano de Cínema; 12/2014; Brasil.

 

 

- Links:

Facebook: https://www.facebook.com/cortoelduelo

 

 

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