Bautismo de Fuego

Baptismo of Fire

 

 

 

 

 

- Technical Info / Información Técnica:

(2017) / 01:26:16 / Full HD 1920×1080 / 25 FPS / PAL / COLOR / SOUND DOLBY / Argentina / Documentary Feature

 

 

 

- Short Synopsis / Sinopsis Corta:

“Baptism of Fire” makes focus in a blind spot in Argentinean history. The biggest attack perpetrated by the Argentinean Navy against its own civilian population : 300 casualties. A deep look in a past that still resonates in Buenos Aires, the city that was stage and protagonist of this massacre. The scars of this bombing are still visible at Casa de Gobierno, buildings and squares around the city centre… the baptism of fire of Argentine Naval Aviation and Argentine Air Force.

 

 

Bautismo de Fuego hace foco en un punto ciego de la historia argentina. El mayor ataque contra población civil: 300 muertos. Una mirada del pasado que resuena en Buenos Aires como escenario y protagonista,  cuya huella innegable es el bombardeo a la Casa de Gobierno y el centro de la ciudad. El Bautismo de Fuego de la Fuerza Aérea y Aeronaval Argentina.

 

 

- Synopsis / Sinopsis:

“Baptism of Fire” makes focus in a blind spot in Argentinean history. The biggest attack perpetrated by the Argentinean Navy against its own civilian population : 300 casualties. A deep look in a past that still resonates in Buenos Aires, the city that was stage and protagonist of this massacre. Layers written and rewritten over deleted history overlap creating a lecture of the events, which it’s undeniable mark, is the bombing of the House of Government. The Baptism of Fire of the Air and Navy Forces of Argentina.

 

Bautismo de Fuego hace foco en un punto ciego de la historia argentina. El mayor ataque contra población civil: 300 muertos. Una mirada del pasado que resuena en la Ciudad de Buenos Aires, escenario y protagonista que permanece en el tiempo. Capas escritas y vueltas a escribir sobre lo borrado, se superponen para generar una  posible lectura de los hechos, cuya huella innegable es el bombardeo a la Casa de Gobierno y el centro de la ciudad. El Bautismo de Fuego de la Fuerza Aérea y Aeronaval Argentina.

 

 

 

- Director´s Biography / Biografía del Director:

Francisco Alcaro

I was born in Buenos Aires (back when it was called Capital Federal), on April 6th, 1977. Second son of five siblings. Sergio, my father, an Industrial Engineer. Matilde, my mother, Lawyer. Three years later we ended up in Trelew, Chubut, the vast immensity of Patagonia. Eleven years were spent there, before we returned back to Buenos Aires. Then in the big city, my education became more “academic”.  Even though I was geared towards music (I studied drums, bass guitar and sound engineering), I also started careers in Industrial Engineering, Music Therapy and Psychology. In 2001, while I was in the middle of my third degree, I did a photography seminar and a spark triggered something. I realized I was carrying with Sergio’s Pentax Spotmatic. Coincidently, an unexpected boom in production services for the advertisement industry encroach Argentina between 2002 and 2008. Suddenly, I started to work in an unknown field for me, and before I knew, I became director assistant of national and international outstanding personalities. In 2007 I co-directed the shortfilm “The state of fear”. In 2008 I started directing tv ads with Joaquín Marqués for the DobleA. We quickly developed a division for new formats with them. In 2011 we started a partnership with Emiliano Riasol and our division become our own production company NOS.

Filmography:

- THE STATE OF FEAR. SHORT FILM, FICTION (2008,13 MINUTES)

- ARSAT, TO THE HIGH OF THE STARS.  LONG FORMAT DOCUMENTARY (2015, 65 MINUTES)

-BAPTISM OF FIRE. FILM, LONG FORMAT DOCUMENTARY (2016, 85 MINUTES)

 

Nací en Buenos Aires cuando se llamaba Capital Federal, el 6 de abril de 1977. Segundo hijo de padre ingeniero y madre abogada. A los tres meses nos fuimos a vivir a Corrientes, en el norte, tres años más tarde a Chubut, en el sur, donde vivimos once años hasta que volvimos a Buenos Aires, ya siendo una familia de siete. De grande repetí el esquema, estudié batería, ingeniería de sonido, bajo, ingeniería industrial, musicoterapia y psicología. En 2001, mientras estudiaba la tercera carrera universitaria, hice un curso de fotografía y algo se acomodó. Hacía años que cargaba con la vieja Pentax Spotmatic de mi viejo. Al mismo tiempo la publicidad y los servicios de producción en Argentina tuvieron un boom entre 2002 y 2008. Empecé a trabajar en una industria que desconocía y terminé siendo asistente de dirección de grandes directores locales e internacionales, de los cuales siempre aprendí algo. En 2007 codirigí el cortometraje “El Estado del Miedo”. En 2008 empecé a dirigir publicidad con Joaquín Marqués en la DobleA. Rápidamente desarrollamos un departamento de nuevos formatos en esa productora, que en 2011, cuando nos asociamos con Emiliano Riasol, se convirtió en nuestra productora, que se llama NOS.

Filmografía:

-EL ESTADO DEL MIEDO. CORTOMETRAJE, FICCIÓN (2008,13 MINUTOS)

- ARSAT, A LA ALTURA DE LAS ESTRELLAS. LARGOMETRAJE DOCUMENTAL (2015, 65 MINUTOS)

-BAUTISMO DE FUEGO. LARGOMETRAJE, DOCUMENTAL ( 2016, 85 MINUTOS)

 

 

 

- Director’s Statement / Declaraciónes del Director:

The first half of the 50’s in an exuberant country. Symbols under which interests agglutinate. The powerful figure of Eva and her death. The communication that goes through reality. The symbolic construction of the Peronist movement, the way in which they insistently occupied the public space. The description of those men and events past the Liberating Revolution. Different layers, written and rewritten over erased pages, compose a simultaneous space in order to create one of the multiple lectures of the period, with its result being the bombing of House of Government and the center of the City of Buenos Aires, executed by it’s own military force. The Baptism of Fire of the Air and Aeronaval forces of Argentina. On the 16th of June of 1955 the first combat and destruction of a fighter plane took place on the American Continent. Why our society doesn’t know this? That day there was a complot to assassinate the President. What were the events of that day? Who were the protagonists? During his government, Perón had to constantly balance his two sources of power, populism and the armed forces. Why did that complex balance broke? In his second term, Perón promulgated laws against Church interests. He proposed to split church from state. The Corpus Christi march. The Buenos Aires Cathedral. The church burning, are central plot points of this story. Fighter planes with a cross inside a V painted in their sides bomb the city. Christ Victorious. The plane that will transport General Lonardi from Cordoba in September to assume the presidency after the coup will also carry the symbol. The events could be told, with much imprudence, as a religious war. The city is witness of events unknow to it’s habitants. Plaza de Mayo is a resonance box of a society; heaping the 31st of August defiantly supporting Perón, and acclaiming those who toppled him 2 weeks later. A familiar and cotidian place to the spectator that will recieve a new look through this story and the marks still remain.

 

 

La primera mitad de los años 50 en un exuberante país. Símbolos bajo los que se aglutinan intereses. La poderosa figura de Eva y su muerte. La comunicación que atraviesa la realidad. La construcción simbólica del movimiento peronista, la manera en que insistentemente ocupaba el espacio público. La descripción posterior a la Revolución Libertadora de esos hombres y sucesos. Distintas capas, escritas y vueltas a escribir sobre lo borrado, se componen en un espacio simultáneo para generar una de las tantas lecturas posibles de un período de tiempo, cuyo resultado palpable es el bombardeo de la Casa de Gobierno y el centro de la Ciudad de Buenos Aires, ejecutado por sus propias fuerzas armadas. El Bautismo de Fuego de la Fuerza Aérea Y Aeronaval Argentina. El 16 de junio de 1955 tuvo lugar el primer combate y abatimiento de una aeronave sobre suelo del continente americano. ¿Por qué nuestra sociedad no sabe esto? Ese día hubo un complot para asesinar a un Presidente de la Nación. ¿Cómo fueron los sucesos de esa jornada? ¿Quiénes fueron sus principales protagonistas? Durante su gobierno  Perón tuvo que balancear continuamente las dos fuentes de su poder, las bases populares y las fuerzas armadas. ¿Por qué se quebró ese complejo equilibrio? En su segundo mandato Perón promovió leyes contrarias a los intereses de la Iglesia. Se propuso separarla del Estado. La marcha de Corpus Christi. La Catedral de Buenos Aires. La quema de las iglesias, son hitos centrales en este relato. Finalmente aviones pintados con una cruz dentro de una V bombardean la ciudad. Cristo Vence. También estará pintado el avión que en septiembre transportará al General Lonardi desde Córdoba para asumir la presidencia de la Nación luego de liderar el golpe de estado. Los sucesos podrían contarse, con mucha imprudencia y parcialidad, como una guerra religiosa. La ciudad es testigo de hechos que desconocen sus habitantes. La Plaza de Mayo es caja de resonancia de una sociedad; repleta el 31 de agosto en desafiante apoyo a Perón, repleta el 19 de septiembre para vitorear a quienes lo derrocaron. Un lugar tan conocido y cotidiano para el espectador que será re significado a través de esta historia y las marcas que allí quedan.

 

 

 

- Overview / Ficha técnica:

Script / Guión: Francisco Alcaro, Federico Arzeno, Rodolo Edwards, Andrés Maino

Producer / Producción: NOS

Production Manager / Jefe de producción: Emiliano Riasol

Executive Productor / Productor Ejecutivo: Oriana Castro

Director / Director: Francisco Alcaro

Director of Photography and Camera / Dirección de Fotografía y Cámara: Guillermo Saposnik

Film Editor / Edición: Joaquín Elizalde

Sound design / Diseño de sonido: Sebastián González

Sound Mix / Mezcla de Sonido: Sebastián González y Lucas Mayer

Música/Music: Juan Pablo Alcaro, Ramiro Flores

Corrección de Color/Colour Correction: Javier Galasse

 

 

 

- Festivals, Awards and Nominations / Festivales, Premios y Nominaciones:

 

 

 

- Links:

Trailer: https://vimeo.com/167319900/18c6d8e283

 

 

 

 

 

- Contact / Contacto:

Gisela Chicolino

FilmsToFestivals

Gisela@filmstofestivals.com

Facebook Linkedin Twitter Plusone Tumblr Pinterest Email
Posted in Documental, Largometrajes | Tagged , | Comentarios desactivados

Comments are closed.